Tanácsok

Milyen a lábállásod?

2016.02.17 08:00

Első futócipő vásárlóként előtte még sosem hallott szakkifejezésekkel találkozhatsz. Úgymint: lábállás, pronáló, szupináló, talajfogás, stabil cipő, stb.
Ezeknek a kifejezéseknek az értelmezése sokszor gyakorlott futóknak is zavaros. Tegyük ezeket világossá!

Egy futó lábának mozgását fázisokra bonthatjuk:

  • Elrugaszkodás - a hátsó láb lábujjai elhagyják a talajt
  • Repülő fázis - mindkét láb a levegőben
  • Talajfogás - az első láb érintkezik a talajjal
    a) sarokra érkezés
    b) teljes talpra érkezés
    c) féltalpra érkezés
  • Átgördülés - a láb végiggördül a talpon
    a) sarokra érkezésnél: sarokteljes talpféltalplábujjak
    b) teljes talpra érkezésnél: teljes talpféltalplábujjak
    c) féltalpra érkezésnél: féltalplábujjak
  • Elrugaszkodás - ...

Lábállás alatt azt értjük,  hogy az átgördülés fázisában a boka milyen mértékben dől befelé.

Pronálás = befelé dőlés; Szupinálás = kifelé dőlés

Normál esetben a boka 10-15 fokkal befelé dől, pronál. A boka ilyen mértékű befelé dőlése segíti a becsapódás tompítást. Ennél nagyobb mértékű dőlése viszont sérülésveszélyt jelent.

Szupináló vagy alulpronáló lábállás esetén a boka nem vesz részt a becsapódás tompításban, a futó a külső talpélén gördül végig. Számára olyan cipő javasolt, amely középtalpában teljes hosszban (a saroktól a lábujjakig) megtalálható becsapódástompító technológia (pl. speciális habszivacs, gél, gumi).

Neutrális lábállás, normál pronálás esetén neutrális, belső támasszal nem rendelkező cipő a megfelelő választás.

Pronáló lábállás, azaz túlzott mértékű pronálás esetén a boka több, mint 15 fokkal bedől. Ezért - a futásnál jelentkező fokozott terhelés mellett - a talp talpboltozat alatti alátámasztásával óvhatjuk a lábat. A belső támasszal rendelkező cipőket stabil cipőknek nevezzük.
A belső támasztásnak márkánként eltérő, 2, 3 vagy 4 fokozata van.

 

Szabadidősport jelleggel futó, kocogó férfiaknál 85 kg, nőknél 75 kg felett, lúdtalp, laza bokaizületek, bokasüllyedés esetén, illetve hosszabb távú futásokhoz (8 km+) stabil cipőt célszerű választani.
Versenyszerűen sportolók talp- és bokaizomzata erősebb, futótechnikájuk megfelelő. Ezért számukra hosszú futásokhoz nem feltétlenül szükséges a stabil cipő. Számukra a cipő súlya fontosabb, pontosabban, hogy az minél könnyebb legyen, és a belső támasz mindig plusz súlyt jelent.

Érdekesség: ha valakinek szupináló a lábállása, olyan enyhe, közepes belső támasszal rendelkező cipőt választhat, ami talpában teljes hosszban található becsapódás tompító anyag. A belső támasz számára nem fog plusz védelmet jelenteni, de rosszat sem fog tenni.

Arra azonban figyelni kell, hogy az erős belső támasszal rendelkező cipők külső talpélre állíthatják a neutrális lábállású futókat. Az semmiképp sem szerencsés.

Hogyan állapíthatod meg, hogy milyen a lábállásod?

Három módszer létezik erre:

  1. Vízesláb-teszt
  2. Cipőtalp kopásának vizsgálata
  3. Videós elemzés